Меню сайта
Форма входа
Календарь новостей
Поиск
Статистика
Мини-чат
Наш опрос
Главная » 2007 » Ноябрь-Сундерьгов » 12 » "УЧЕБНИК ЭРЗЯНСКОГО ЯЗЫКА"Эрзянский язык/Эрзянь кель Учебное пособие М.Д. Имайкиной 1996
"УЧЕБНИК ЭРЗЯНСКОГО ЯЗЫКА"Эрзянский язык/Эрзянь кель Учебное пособие М.Д. Имайкиной 1996
17:40
Параграф 17. / Кемсисмееце тонавтпелксэсь. , $IMAGE2$, Мезе теи?/ Мезть тейни?/ Месни? / Что делает? Мезеяк а теи. / Мезтькак а тейни. / А месни. а ..... - не ....... Мезть тейнят? Ловнат? / Что делаешь? Читаешь? Арась, а ловнан. / Нет, не читаю. Мезть тейнетядо? Ловнотадо? / Что делаете? Читаете? Арась, а ловнотано. / Нет, не читаем. Суффиксы глагола настоящего времени изъявительного наклонения безобъектного спряжения 1-е лицо: Ед.число -ан, -ян. Мн.число -тано, -тяно 2-е лицо: Ед.ч. -ат, -ят Мн.ч. -тадо, -тядо 3-е лицо: Ед.ч. - ы, -и Мн.ч. - ыть, -ить
Параграф 18. /Кемгавксовоце тонавтпельксэсь. Кинь? / Кого? 0 Мезе? / Что? -т/ -ть Мон андан эйкакш. / Я кормлю ребёнка. Мон андан эйкакшт. / Я кормлю детей. Мон сёрмадан сёрма. / Я пишу письмо. Мон сёрмадан сёрмат. / Я пишу письма. Мон неян тейтерь. / Я вижу девушку. Мон неян тейтерть. / Я вижу девушек. Неопределенный объект употребляется в форме номинатива. 5. Употребите главные члены и объект во множественном числе. Кинь тон неят? Мон неян ава. Кинь тынь нейтядо? Минь нейтяно ават. 1. Кинь сон симди? Сон симди эйкакшт. 2. Кинь тон саят? Мон саян тейтерне. 3. Кинь сон анды? Сон анды цёрыне. 4. Мезе тон ловнат? Мон ловнан книга. 5. Мезе сон рами? Сон рами панар. 6. Мезе сон канды? Сон канды ведь.
Пар
Семантика глагольных форм настоящего времени.
Сёрмадан. / Я пишу. Значения настоящего и будущего времени в глагольных формах изъявительного наклонения не различаются: они познаются в речевой ситуации и контексте. Ней аштян кудосо, сёрмадан сёрма. / Теперь я дома, пишу письмо. На настоящее время указывает наречие ней.
Ванды чокшнэ сёрмадан сёрма. / Завтра вечером напишу письмо. На будущее время указывает наречие ванды.
Эти формы не выражают семантики завершенности/незавершенности, возвратности/невозвратности, которые также дифференцируются ситуацией или контекстом: Сёрмадан. / Пишу/напишу. Шлян. / Умываюсь/умоюсь. Шлян эйкакш. /Мою (купаю (в ванне, бане) ребёнка. аграф 19. / Кевейксэеце тонавтпельксэсь.Кить? Мезть? -т,-т; -ть,-ть; -т,-ть; -ть,-т; Кто? Что? (мн.ч.) Парные существительные. Парные слова с суффиксом множественного числа выражают совокупность. 6. Прочитайте и переведите. 1. Ават-цёрать сыть. 2. Ават-тейтерть туить. 3. Тетят-цёрат молить. 4. Тетят-тейтерть ютыть . 7. Прочитайте, образовав нужную глагольную форму по образцу: Тынь тесэ мезть (аштемс)? / Тынь тесэ мезть аштетядо ? Минь тесэ (учомс) эйкакшт. / Минь тесэ учотано эйкакшт. 1. Тынь мезть (теемс)? (Ловномс)? / Виде, (ловномс). 2. Тынь кинь (учомс)? / Минь (учомс) ават. 3. Тынь кинь (андомс)? / Минь покштят-сыряват (андомс). 4. Тынь кодамо кель (тонавтнемс)? / Минь (тонавтнемс) эрзянь кель. 5. Тынь тесэ (эрямс)? / Виде, минь тесэ (эрямс). 6. Мезе (рамамс)? / Кши (рамамс).
П
Па(Аштемс) тесэ. - Аштетяно тесэ. (Оймсемс) тосо. - ............. (Тонавтнемс) тесэ. - ............. (Вешнемс) вадря книга. - ................. (Пидемс) ям. - .................. (Морамс) моро. - Моратано моро. (Эрямс) сесэ. - .............. (Ильтямс) эйкакшт. -................ (Учомс) ялгат. -.................... (Ловномс) книгат. - .......................... (Кандомс) ведь. - Кандтано ведь. (Сёрмадомс) сёрма. - .................... (Максомс) книга. - ................... (Вастомс) цёрат. - ................ (Ушодомс) моро. - ................. (Муемс) тев. - Муйтяно тев. (Неемс) ломанть. - .................. (Саемс) панар. - ................... (Теемс) тевть. - ....раграф 20. / Комсеце тонавтпельксэсь. Косо? / Где? Маласо. / Близко. Васоло. / Далеко. Косо кудось? Маласо? / Где дом? Близко? Аволь маласо, васоло. / Не близко, далеко. араграф 21. / Комсьвейкееце тонавтпельксэсь. Косо? / Где? Мейсэ? Мезесэ? / В чём? -со/-сэ Косо тон эрят? / Где ты живешь? Мон эрян велесэ. / Я живу в селе. Варианты суффикса инессива. -со 1. После основ, оканчивающихся на гласный заднего ряда: кудо-со, вальма-со. 2. После основ, оканчивающихся на твердый согласный, перед которым стоит гласный заднего ряда: вакан-со, ош-со, ков-со. -сэ 1. После основ, оканчивающихся на гласный переднего ряда: веле-сэ, чи-сэ. 2. После основ, оканчивающихся на твердый согласный, перед которым стоит гласный переднего ряда: вирез-сэ, пенч-сэ, кев-сэ. 3. После основ, оканчивающихся на мягкий согласный: кель-сэ, лей-сэ.
Просмотров: 1440 |
Добавил: erziyany-kely
| Рейтинг: 4.0/1 |
- Оценить -
Отлично
Хорошо
Неплохо
Плохо
Ужасно